Szálláshely szolgáltatás: engedély vagy bejelentés


Szálláshely szolgáltatás: engedély vagy bejelentés

Az üres lakásodat szeretnéd rövid távra kiadni? Vagy csak egy szobában foglalkoznál túristákkal? Ezt a tevékenységet szálláshely szolgáltatásnak hívják és Önkormányzati engedély szükséges hozzá.

Nagyon népszerű és nagyon kellemes pénzszerzési módnak tűnik, hogy a lakásodat, nyaralódat rövid távra kiadd túristáknak. A vendégek szállásportálokon keresztül érkezhetnek hozzád, rengeteg forrásból: booking.com, szállás. hu, airbnb.com  

Ezt a tevékenységet hivatalosan egyéb szálláshely szolgáltatási tevékenységnek hívják, csak akkor végezheted, ha a NAV-tól kiváltod az adószámot, erre magánszemélyként is van lehetőséged, nem muszáj egyéni vállalkozónak lenned.

Az adminisztrációs macera az Önkormányzatnál kezdődik, nem a NAV-nál.

Először az Önkormányzatnál kell bejelentened, hogy egyéb szálláshely szolgáltatási tevékenységet szeretenél végezni. Az idén ez már csak bejelentés, korábban engedélyt kellett kérni. Ez a változtatás egyébként gyakorlati szempontból semmilyen könnyebbséget nem jelent, ugyanazokat a köröket kell lefutni, mint korábban.

Szálláshely engedély lépései

A bejelentő nyomtatvány (korábban engedély nyomtatványon) az alábbi adatokat kell megadni:

  • Szálláshely szolgáltató neve, címe, székhelye.
  • Adóazonosító szám.
  • Szálláshely címe, helyrajzi száma.
  • Szálláshely befogadóképesség: férőhelyek száma, szobák száma.
  • A szálláshely (ingatlan) használatának jogcíme: pl. tulajdonos, bérlő stb.
  • Szálláshely elnevezése. A kiadott lakásnak, apartmannak keress valamilyen klassz fantázianevet.

Ezen a nyomtatványon nyilatkoznod kell arról, hogy kérsz-e helyszíni szemlét. Javaslom, hogy ettől tekints el, teljesen fölösleges időhúzás, hogy az ügyintéző kijöjjön és megszámolja , hogy tényleg annyi szobád van-e amennyit Te gondolsz.

Mit vigyél magaddal az Önkormányzathoz?

Az előbb említett nyomtatványhoz néhány dolgot csatolni kell.

  1. Helyszínrajz. Általában nem szoktak műszaki pontosságú rajzot, hivatalos építész által készített rajzot kérni. Elegendő az is, ha kézzel elkészíted az ingatlan alaprajzát, minél arányosabb kivitelben.
  2. Tulajdoni lap, ha tulajdonosa vagy az ingatlannak.
  3. Több tulajdonos esetén a tulajdonos társak írásos hozzájárulása.
  4. Ha haszonélvezet van az adott ingatlanon (és nem Te vagy a haszonélvező), akkor a haszonélvező hozzájárulásáról is kell egy írásos nyilatkozat.
  5. Bérelt ingatlan esetén bérleti szerződés. Célszerű a bérleti szerződést úgy írni, hogy legyen benne ez: “Bérbeadó tudomásul veszi és kifejezetten hozzájárulását adja ahhoz, hogy bérlő az ingatlanban egyéb szálláshely szolgáltatási tevékenységet folytasson.” Így elkerülheted, hogy a bérbeadótól is még egy külön nyilatkozatot kelljen beszerezni.
  6. Egyéb: mivel az Önkormányzati ügymenet mindig helyi sajátosság előfordulhat, hogy a fentieken túl még valamilyen plusz iratot is kérnek. Budapesten néhány belső kerületeben egyre inkább dívik, hogy a lakóközösség hozzájárulását is kérik egy lakógyűlési határozat formájában, amelyben a lakótársak hozzájárulnak, hogy a lépcsőház bármely lakása szálláshelyként használható legyen.

Ha az Önkormányzatnál a bejelentéssel kapcsolatos összes adminisztrációs akadályt sikeresen vetted, akkor a Jegyző nyilvántartásba vesz. Érdemes még elolvasnod a többi cikkünket is:

Vendégkönyv használata : minden szálláshelynek kötelező.

Idegenforgalmi adó bevallása

Idegenforgalmi adó mértéke: 2017

PTGSZLAH nyomtatvány tudnivalók és letöltés

Baráti üdvözlettel:

Keresztesné Molnár Anita

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.